|
||||||||
In de Britse muziekpers wordt het werk van folkzangeres en songschrijfster Carrie Tree af en toe vergeleken met dat van grote folkartiesten als Jeff Buckley, John Martyn en de Ierse troubadour Damien Rice. Dat is wat ons betreft een zeer correcte vergelijking, want de tien akoestische folkliedjes die ze componeerde en zingt op haar nieuwste plaat “The Canoe” zouden inderdaad opperbest kunnen passen in het repertoire van deze drie vernoemde folkzangers. Die nieuwe plaat werd opgenomen in Reykjavik, de hoofdstad van Ijsland, maar eveneens in Londen, Berlijn, Barcelona en in studio’s in Frankrijk en Zweden. Veel internationaler kan je een plaat dan ook niet laten klinken. Dat blijkt trouwens ook uit de lange lijst van instrumentalisten die een bijdrage aan deze plaat hebben afgeleverd en die ook uit al die landen afkomstig zijn. Het brein achter deze internationalisering is multi-instrumentalist, arrangeur en albumproducer Markus Sieber. “The Canoe” is de derde studioplaat van de in Brighton woonachtige singer-songwriter Carrie Tree. Het is de langverwachte opvolger van debuutalbum “The Kitchen Table” uit 2009 en het in 2014 uitgebrachte tweede album “Home To The Invisible” dat in Zuid-Afrika werd opgenomen met leden van ‘Ladysmith Black Mambazo’ en de begeleidingsgroep van zangeres Miriam Makeba. Zij schrijft haar liedjes met behulp van een akoestische gitaar of een piano, twee instrumenten die hier ook op elke track van het album te horen zijn. Veel aandacht voor een subtiele melodie, een intieme sfeer en sober geïntegreerde melancholie in de liedjes vormen het handelsmerk van Carrie Tree, zoals o.a. te horen valt in de openingstrack “Sweet Illusion”, de albumtiteltrack “The Canoe” en in het op de video in een live uitvoering te beluisteren nummer “Deep As We Dare”. Ons favoriete nummer uit dit album is echter het prachtige, met zeemzoete stem gezongen en mooi georkestreerde “Human Kindness” dat gaat over de actuele problematiek van de vluchtelingen die wanhopig op zoek zijn naar vrede en een betere toekomst. Ook “Alive” is een recht uit het hart gezongen liefdesliedje dat ons wel weet te bekoren en albumafsluiter “Summertime” is een delicaat gebrachte gevoelsnummer dat de luisteraar toelaat om in alle rust en eenvoud afscheid te nemen van “The Canoe”, het erg knappe nieuwe folkalbum van Carrie Tree. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||